onsdag 27 februari 2008

dagens barcelona

dagens "dagens" kan säkert tyckas både uttjatad och tråkig. kanske tänker du "jag har väl varit ute och rest förr", men det här inlägget kan komma att bli det viktigaste inför er barcelonaresa, och jag säger det av egen erfarenhet.

barcelona är ingen brottstät stad och jag har aldrig känt mig så trygg i sverige som jag gör här. trots detta, finns det ett brott som är otroligt vanligt och inte alls kul att råka ut för. stöld/rån. väskryckning är härnere väldigt vanligt. jag skulle i första hand rekommendera er att inte ta med handväska ut. och om ni prompt måste ha en med så håll den nära kroppen, väl virad runt handleden. försvara den med ert liv. har väskan band som ni hänger över ryggen har ni naturligtvis väskan på magen och bandet innanför jackan så att det inte syns bakifrån att ni bär handväska. på kvällen och speciellt om alkoholhaltiga drycker ska intas råder jag er att inte ta handväskan med er ut, i den mån fickor är tillräckligt är det att rekommendera. magväska är ingen dum idé heller, finns sådana man sätter närmast kroppen som inte ens syns. killarna som genomför de här rånen vet vad de gör och har gjort dem förut. de vet vilka de ska gå på och älskar oss nordeuropéer som slänger med väskan som vi kan göra där hemma. ska avsluta innan ni blir trötta på mig men vill avsluta med följande råd; ställ inte på några villkor ifrån er väskan på stolen brevid eller om ni tittar bort en sekund, inte heller på marken om än mellan benen som ni krampar ihop för att ha "full kontroll" på väskan, och lägg inte mobiltelefonen på bardisk eller bord. lycka till och stor kram, "mamma linda"

8 kommentarer:

beerbelly sa...

Jag hade endera tur eller så har jag fortfarande inte märkt att något är stulet :)
Bra råd. Ficktjuvar fanns det gott om tydligen.
Ha en bra dag och behåll dina saker!
Kram

la linda sa...

Beerbelly: det är faktiskt vanligare att tjejer blir rånade eftersom vi oftst bär handväskor. blir en kille rånad är det oftast ur fickor, men kanske var du smart nog att ha sakerna placerade i "framfickorna". kram.

Monica sa...

Sâ sant, sâ sant. Alldeles för mânga av de som varit pâ besök hos oss har blivit av med nât... och alltid vid de typiska turistställena.

Anonym sa...

Hej Gumman!
Mami saknar dej redan....även fast du var lite rastlös på landet. Hoppas det är bra annars. Vi ringer. Puss och kram

Anonym sa...

Det kan aldrig sägas för ofta! Folk hemifrån tror att man överdriver - tills dom kommer hem utan väska. Jag lyckades behålla alla mina ägodelar, trots att jag sällan kan gå ut utan min kära handväska. Tur kanske, men hemma i Sverige är jag nu sjukt paranoid när folk går nära bakom mig och vill helst ha väskan på magen ;)

Ha re!

Greenchili sa...

Oh, nu vet jag preciiis vad jag ska önska mig! En såndär magväska som inte syns, det är ju helrätt!

Tack för tipsen // Chilin

Elin sa...

Jag för min del känner mig mycket säkrare i Sverige,här finns mycket "galningar" lösa,som du inte alltid vet hur de skall reagera. Däremot verkar de inte bli lika váldsamma här när de dricker.Jag har själv blivir ránad och nedslagen 2ggr,men det var när jag bodde i Borne.Där jag bor nu är det mycket lugnare.Ska väl kanske ocksá tilläggas att det inte är spanjorerna/Katalanerna som ránar.

la linda sa...

Monica: Ja det är dessvärre väldigt vanligt.
Mami: Saknar dig också!
Em: Ja man blir ju helt förstörd, i Sverige blir jag också paranoid ska du veta :)
Greenchili: Tycker jag absolut!!
Elin: Oj, då är vi av olika åsikter, men vad gör väl det :) I sverige är det ju så mycket grövre våldd och dessutom extremt vanligt med våldtäkter vilken knappt (!) existerar här.
Ha det bra allihopa!