måndag 18 februari 2008

katalanismo

i sällskap av sovande amerikaner, icke-spansk-språkiga europeer, en uppgiven lärare och andra väldigt icke-katalanska varelser hade jag idag min första katalanklass. besviken insåg jag ganska snart att nivån på klassen var otroligt låg och mina nya klasskamrater hade ingenting med min egen katalannivå att göra. jag har visserligen aldrig tagit en enda kurs i katalanska men alla mina klasser på musikalakademin är på katalanska och praktiskt taget alla sånger och pjäser också. efter klassen pratade jag med läraren som genast insåg att han fick förflytta mig till en högre grupp. jesus. det här blir intressant.

6 kommentarer:

beerbelly sa...

Hehe får hoppas nästa nivå blir roligare.
Ha en bra kväll.
Kram

Monica sa...

ÅHHHHH, vad kul att du ska läsa katalanska! Jo, motivationen är jätteviktig! Tyvärr finns väldigt få motiverade personer, då de flesta icke-katalaner i katalonien verkar tycka att katalanska är ett otyg... HOppas att nästa nivå passar dig bättre och att du kan få lite struktur på allt det där som du redan förstår! Jag hjälper gärna till om du har bekymmer med nåt i språket, kan jag vara med och dra något mikropsopiskt strå till stacken föra att någon fler utlänning vill lära sig katalanska är jag bara glad! STORT LYCKA till på sista castingen! Håller tummarna!

la linda sa...

beerbelly: tack detsamma!!

la linda sa...

monica: kan ju inte komma in på din profil ju, och jag som blev så nyfiken på dig!

www.malinrocaahlgren.com sa...

Det bästa är att försöka skaffa en exchange-tjej/kille som vill lära sig tex engelska av dig. Då får du katalanskan gratis och fort. Så gjorde jag. Fick genom denna person lära känna massa katalaner och tvingade mig själv att prata katalanska med alla. Det tog ett tag men man får inte ge sig o inte skämmas för att säga fel. Jag finns också om du behöver hjälp, för jag tycker det är positivt att invandrare vill lära sig katalanska, eftersom det finns många som inte vill. lycka till.

la linda sa...

malin: tack söta, det ska jag tänka på. kram.