fredag 4 januari 2008

en bonde i vår by...

kommer ni ihåg sången och dansen; en bonde i vår by, en bonde i vår by...hej hopp...och så vidare. i alla fall. tänker på den låten när jag skrattandes funderar över gårdagen. den uppvaktande killen skickade igår ett meddelande till mig som tårfyllde både mina och sandras ögon. (ska först berätta att han jobbar på en fabrik där det görs mejeriprodukter här i barca och han vet att min passion för ost är total.) han skrev något i stil med "är sandra hemma så jag kan gå förbi lite snabbt, tog nämligen med färsk mjölk (!!) (inte så vanligt i detta land) och ost till dig från fabriken". guds frid säger jag bara! (tack för det uttrycket).

7 kommentarer:

Monica sa...

Men du, du vet väl att det finns färsk mjölk i alla större livsmedelsaffärer! I kyldisken. (fast efter ett par âr vänjer man sig vid den ultrapastöriserade, iallafall när den är nedkyld! Men - pepparkakor smakar bäst med vanlig, hederlig, färsk mjölk.....)

beerbelly sa...

Hehe snällt gjort helt klart. Jag börjar förstå hur gott du tycker det är om du blir tårögd och åberopar gud ;-D

la linda sa...

monica: klart jag vet, men det är kanske inte lika vanligt att man köper det som sagt. jag använder dessutom bara mjölk i kaffet så mig gör det visserligen detsamma. ha en bra dag!
beerbelly: jag älskar, avgudar, kunde dö för en ost! en bra ost det vill säga! ha en bra dag du också. kram!

la linda sa...

monica: klart jag vet, men det är kanske inte lika vanligt att man köper det som sagt. jag använder dessutom bara mjölk i kaffet så mig gör det visserligen detsamma. ha en bra dag!
beerbelly: jag älskar, avgudar, kunde dö för en ost! en bra ost det vill säga! ha en bra dag du också. kram!

beerbelly sa...

Hahaha skönt :-)

Monica sa...

Vet du, i Sverige har vi väldigt ofta mjölkkris!Det blir ju slut! Här har man ju alltid nàt reservpaket i skafferiet... I sverige fâr vi slánga mjölk som vi inte hunnit dricka upp och sâ surnar den.. Hár köper vi typ 10 liter ultrapastÖriserad pâ en liter färsk. Vilket gör att vi alltid har mjölk hemma, men ganska ofta färsk, men den hinner aldrig bli gammal... Det lustigaste av allt, är att numera finns ultrapastöriserad mjölk att köpa pâ ica i Sverige, men, den är i kyldisken! Snacka om energislöseri!

Ps - jag tycker det finns mycket mer ostutbud här än i sverige... Borttaget Västerbottensost som är oslagbar... Men, det kanske beror pâ vilken affär man gâr i?

Nollan sa...

Förstår att ögonen i det närmasta svämmade över, vilken kille! När jag befunnit mig utomlands lite längre tider är det nästan alltid ost jag längtar efter. En ost, en ost, mitt kungarike för en ost brukar jag ropa i sömnen. Ganska riskfritt, eftersom jag inte har något kungarike.