söndag 20 januari 2008

granne med döden

när jag kommer hem igår efter en lång dag i tjugofemgradig värme möts jag av ett stort polisuppdåd och tevekameror precis utanför min port. jag förstår ganska snabbt att man gör en razzia i det pakistanska bageriet under oss men mer än så förstod jag inte. snart fick vi veta att man under middagstid tagit fjorton personer som man misstänker utgör en islamistisk radikalgrupp/terroristgrupp med knytning till al-qaida. under razzian nere i bakeriet under oss (som för övrigt ligger i vår trappuppgång) tog man beslag på explosivt material som tros skulle vara en del av en planerad terrorattack i barcelona stad. och här bor vi. mitt i allt. center of attention. när jag skulle ut med stella i morse hamnade jag i en teveinspelning och de fortsätter att smyga runt härnere med sina kameror och mikrofoner.
(för den som vill läsa mer så finns det bra artikel på dn)

3 kommentarer:

beerbelly sa...

Låter hemskt!
Hoppas ändå att de är skyldiga så de inte gett sig på några stackars bagare i onödan.
Hoppas du får en bra dag ändå!
Kram

Anonym sa...

Usch, vad läskigt! Antar att du känner dig lite skärrad... Kram!

Greenchili sa...

Jag är realist, eller åtminstone pragmatiker, så jag tycker vi kan glädjas åt de faktum att 1) De är faktiskt haffade och kommer förhoppningsvis inte att spränga något i luften idag och 2) Blixten slår sällan ner på samma plats två gånger. Ni kommer garanterat aldrig bo granne med en cell fler gånger!

Lugnande faktum 3: De där terroristerna spränger oftast inte precis där de har "bott". Du bor alltså förmodligen inte nära ett mål!

Kram från lilla chilin