tisdag 1 januari 2008

the fest

nyårsfesten började här hemma i matens tecken. carla lagade mat i minst fem timmar och ingen fick hjälpa till. det blev hundratusen rätter kändes det som och mat för ett helt kompani. inte för sex flickor som vi var. efter maten var det helt plötsligt bara sex minuter kvar till tolvslaget och vi gjorde oss beredda med de traditionsenliga tolv vindruvorna. här i spanien ska man nämligen äta en druva i sekunden, de tolv sista sekundrarna innan tolvslaget. det ska tydligen ge tur men är helt omöjligt. jag fick i mig två och halvvägs med den tredje höll jag på att spy men jag tror nog att tjugohundraåtta ska bli lyckosamt i alla fall. sen hade vi schlagerallsång under uppskattningsvis två timmar, allt under mycket glada rörelser kallat dans och ackompanjerat av en hel del cava (spaniens svar på champagne) och backardi om jag inte minns fel. därefter gick vi till kentucky, våran mycket spanska kvarterskrog som höll öppet till halv sju. där hittade mannen som var lite väl på mig och jag förklarade att det inte kändes helt okej att han är så framfusig. mannen förstod alldeles utmärkt och belönades med pussar. vi sussade tillsammans. bara sussade (!).

9 kommentarer:

Greenchili sa...

Det låter som om ni fick ett lyckat avslut och en trevlig början på det nya året :) Undrar var vindruvstraditionen kommer ifrån?

2008 känns helt klart fräschare och bättre än 2007!

Kram och god fortsättning // Chilin

beerbelly sa...

Låter som en riktigt bra fest :). Blir han mindre på när han får sovaöver alltså.. ;)
Hoppas du haft en bra dag med.

la linda sa...

greenchili: väldigt lyckat avslut och bra början blev det. ska forska i vindruvetrditionen och återkomma om den. hoppas ditt firande också var lyckat!!
beerbelly: nej han blev nog mindre på när jag förklarade för honom hur jag kände. väldigt respektfull faktiskt! :)

beerbelly sa...

Lovar att respektera att du vill ha avstånd imorgon bitti ;-)
Retas bara förstås .. ett av mina nöjen ibland. Sorry.
Skönt att det gick bra med snacket och bra att han skötte sig.

Bandini sa...

Feliz año 2008 en España!!!

Qué todos los deseos se te cumplan!!!

Anonym sa...

Cava är smarrigt värre :)

Anette sa...

god fortsättning gumman och hoppas detta blir ett bra år! Puss

Nollan sa...

Låter som det blev ett bra avslut och nu blir det bara bättre!
2008 låter helt klart bättre än 2007 ;) God fortsättning!

la linda sa...

bandini: te deseo lo mismo a ti!
jansson: ooja! det var det verkligen!
anette: tack detsamma!
nollan: jag ser fram emot bara bättre. kram!