onsdag 26 december 2007

tillbakablick

glömde berätta en underbar historia från min julaftonsmorgon. när vi väl vaknade jag och stella bar det iväg till veterinären för undersökning eftersom hon var lite sjuk och släpade konstigt med bakdelen, skakade, pep och gömde sig på ett sätt hon aldrig gjort tidigare. väl där visade det sig att analsäckarna behövde tömmas, så det gjorde han på henne. imorgon ska vi nog dit igen, verkar som om de hamnat i samma läge igen och måste behandlas med antibiotika. (men det var ju inte alls den här historien jag skulle berätta). i alla fall. jag gick till vår lokala charkhandlare för att inhandla lite korv och ost till julbordet, men också för att "confirm" (kommer inte ihåg ordet på svenska) att jag var den lyckliga vinnaren till den underbara julkorgen. det har jag fortfarande inte fått svar på dock. (imorgon!) därinne är varje morgon en såpopera. alltid lika underhållande. det är två tanter och jag som alltid är där samtidigt varje (eller varannan) morgon. det var det julaftonsmorgon också, samt fem till tio andra kunder som jag kände igen från kvarteret. en dam hann inte mer än ut genom dörren när skitsnacket satte fart. en kvinna berättar högt och tydligt hur kvinnan som just lämnade butiken är hennes granne sedan tjugo år tillbaka men aldrig hälsar. diskussionen trappades upp och alla var involverade med fula och något mindre fula ord. snart skvallrade alla om allt, alla och allting och jag önskar att jag hade kunnat spela in allt för nu när jag ska återberätta historien inser jag att den inte alls är lika rolig. summan av kardemumman var i alla fall att det är så otroligt roligt och spanskt, och stor skillnad ifrån sverige, det där med att prata friskt överallt. (därefter kom en amerikansk kvinna in och pratade den mest amerikanska spanskan ever...och det blev dödstyst. ingen fann rätt ord).kul historia helt utan värde.

2 kommentarer:

beerbelly sa...

Hehe inte utan värde. Det skvallras väl i sverige med men kanske inte på det sättet. Där kan du röra om friskt med någon historia :)

la linda sa...

beerbelly: kul kul :)