tisdag 6 november 2007

allas lika värde

att varje människa är lika myckt värd, vad betyder egentligen det? och hur långt är vi beredda att påstå att vi tror på det. och dessutom utövar och lever efter det..? många är förhoppningsvis ni som skulle hålla med om att ni inte dömer människor efter hudfärg, religion och sexuell läggning... men innerst inne, är det verkligen så det ligger till..? jag vill alltid se på mig själv som ganska födomsfri och tror mig också vara det. därmed inte sagt att inte jag har fördomar. det vet jag att jag har, men jag är inte stolt över dem. jag blev väldigt upprörd igår. någon som jag tycker väldigt mycket om uttalade åsikter jag personligen tycker är fruktansvärda. tack gode gud är personen fortfarande ung och jag hoppas därmed att han utvecklas och en dag förstår vad jag ville förklara för honom. för sin egen skull... jag blev så ledsen. vi pratade om homosexualism. enligt mr x är det en sjukdom. något smutsigt. något fult. hur kan någon tycka så? några av de finaste personer jag känner förälskar sig bara i dem från sitt eget kön. jag älskar dem ändå. det faktum förändrar inte vad jag känner för dem, inte deras värde och påverkar inte heller mig att känna på samma sätt. det är inget som smittar. att det finns någon typ av rädsla eller ovana antar jag att man får acceptera men jag sträcker mig inte längre än så. vi lever på 2000-talet, borde väl ha kommit längre än så..?

3 kommentarer:

beerbelly sa...

Jag håller nog mest med. Radikala åsikter kommer ofta från en del unga som ser världen helt i svart och vitt. De flesta ändrar sig nog som tur är. Tycker det är självklart att man accepterar sånt som inte direkt påverkar en själv och inte skadar någon annan, tex homosexualitet.

la linda sa...

beerbelly: jag hoppas du har rätt och att flera med oss tycker samma. ha en bra dag och tack för ditt inlägg!

Agneta - My Nail Mania sa...

Jag förstår vad du menar. Detta är en sak jag själv retar upp mig ofantligt på. Jag har ganska många kompisar som är gay. Nu är det så att om jag nämner dem i något sammanhang för att åkerknyta till något så frågar alltid mina heterovänner "gay(namn)?" Varenda gång! Jag har försökt förklara att gay framför namnet inte är okej hos mig. Samma sak som att säga tjock(namn). Tycker det är fult och respektlöst.