onsdag 21 november 2007

sexuell... och mer då?

jag tänkte dra en av mina ideer, tankar och funderingar lite längre, till extremitet, för att göra det jag vill säga extra tydligt. för att se vad ni har tänkt i ämnet, om ni har tänkt och vad ni tänker nu..? gårdagen gick i tankarnas tecken. jag lekte tjugo frågor med grannen och förhörde honom på allt mellan religion och barnafödande. nu har turen kommit till er. tycker, tänker, svarar och analyserar gör ni bara om ni själva vill, men det gör det hela mycket intressantare.
jag hade en kille i min paralellklass i gymnasiet som inte påstod sig vara varken heterosexuell, bisexuell eller homosexuell. jag tyckte det lät lite svävande men har sedan han förklarade sitt tankesätt alltid gillat det. han menade att han förälskade sig i eller attraherades helt och hållet av en person och inte ett kön, vilket egentligen borde gå för oss alla. han kallade sig själv bara "sexuell", varken mer eller mindre. och när han sa det där tyckte jag att det lät så självklart. det är klart det måste vara så. sedan att vissa kan känna för båda könen, en del bara för män och andra bara för kvinnor, kanske beror mer på slumpen än att man är en speciell kategori av sexualitet. kanske hade världen inte sett ut som den gör om det inte fanns så många fördomar..? kanske hade vi utan rädslan korsat fler gränser och vidgat våra vyer på ett mer obehindrat sätt..? kanske sätter vi själva en spärr på de signaler vi känner och tar emot och katgoriserar in dem i fack efter vilket kön de har många gånger istället för att fundera över om det skulle kunna vara något annat..? många tankar och nästan inga svar... det är bara filosofier. jag gillar att fundera. ifrågasätta mig själv. får för mig att det är bra. själv har jag aldrig attraherats av annat än män, har aldrig känt för en kvinna vad jag kan känna för en man. jag är övertygad på min sexualitet "heterosexualismen", men kanske gömmer jag och alla andra mig bara under en trygg gemenskap och sammahållande grupp. jag är helt övertygad om att de flesta alltid kommer känna sig dragna till ett kön och inget annat, men jag skulle vilja höra era funderingar om varför..? era filosofier... skulle en mer oklassificerad/icke gruppindelad sexualitet se ut precis som den gör idag men utan namn eller skulle gränser överskridas oftare och av människor som idag inte gör det..?
djupa tankar jag vet, men jag tycker det är intressant.

6 kommentarer:

beerbelly sa...

Intressanta frågor.
Vet inte hur man ska tolka din kille i gymnasiet heller. Men nog låter det som bs för mig?

Jag tycker själv att jag är skapligt öppen om än hetro. Med det menar jag att jag inte bryr mig om folk vill vara/är hs så får de det för mig.
Samma "regler" gäller för sex som allt annat.
Det ska vara fritt att göra som man vill så länge man inte skadar någon annan.

Med det sagt och om jag ska bli tråkig så är det naturligt med sex man/kvinna inget annat. Hur mycket vissa än vill motbevisa det.
Alla arter har en vilja att föröka sig mer/mindre men den finns där.

Jo fördommarna vore verkligen kul/intressant om de försvann. Men återigen vill nog människan naturligt sortera in saker i fack. . En annan lika naturlig sak är hierarki. De sakerna gör nog att vi alltid kommer ha fördommar/fördömmanden. De flyttas bara mellan olika saker.

Alltså helt icke fördomsfull grupp.
Nej den skulle troligen inte se likadan ut. De flesta skulle dock ägna sig åt hetro sex vid möjlighet.
Parbildning skulle inte finnas.
Troligen skulle en alfahanne/hona bestämma det mesta. Både vad gäller sex och annat.

Lite ogenomtänkt men spontant svar :)
Ha en bra dag.

Viktoria Löwenthal sa...

Jag håller fullständigt med killen i din klass och har alltid hävdat mer eller mindre detsamma. Hur många gånger har jag inte sett "hetrobrudar" gå in i homorelationer i vissa lite mer "sökande" stadier av sitt liv. Här i Bracelona är det ju dessutom lite vanligare att se två tjejer elelr två killar, vilket i sig bidrar till en ngt mer öppen attityd. Men från att hångla loss i fyllan och villan till att presentera för tjocka släkten, ja där är ju för många det avgörande steget (som med så mkt annat, många tycker tex det e helt ok att röka på under universitetstiden, man är lite crazy helt enkelt, men sedan är de de första att fördöma andra som gör det vid ett annat tillfälle). Jag tror definitivt att normer och sociala koder styr oss mycket mer än vad vi är medvetna om. Jag har idag man och barn men tycker inte steget är särskilt långt vare sig åt det ena hållet eller det andra. Därmed inte sagt att jag vill ha mer än en partner, det räcker så gott med det jag har (räcker och blir över : ) )

la linda sa...

beerbelly: tack för ditt svar. intressant att höra fler tankar och ideer.
viktoria: tack för ditt intressanta inlägg och välkommen hit!! ser ut som att vi tänker och tror ungefär likadant. ha en bra dag!!

Anonym sa...

Jag tror precis som Viktoria att vi styrs oändligt mycket mer än vi är medvetna om, av vad som i samhället man lever i anses som mer eller mindre ok/bra/normalt osv.
Och här i Sverige är vi ju frukstansvärt likriktade... in absurdum, tycker jag.

Man påverkas så mycket av de åsikter och värderingar som finns i den familj man växer upp i, atmosfären i skolan och senare i arbetslivet. Lägg till det ett land som Sverige där alla ska vara så lika som möjligt, där det nästan är fult att bryta av... då blir vi nästan som robotar. Tyvärr.

Kunde man skala bort all sådann miljöpåverkan så tror jag att relationer man-man, kvinna-kvinna osv skulle bli mycket vanligare. Det kanske inte skulle bli lika vanligt som kvinna-man, men mycket vanligare än nu. Ja, öppet visat alltså menar jag.

Tänk vilket härligt samhälle om ingen behövde vara så rädd för vad andra ska tycka och säga hela tiden...

la linda sa...

ellis: hade varit en drömvärld, intressant att få ta del av dina tankar också. skönt att höra att det finns så många öppensinninga männsikor därute. kan ju annars vara ett kontroversiellt stick-i-ögat-ämne. kram

Anonym sa...

Jo det kan vara känsligt. Men inte hos mig, jag hör till dem som anser att alla par, oavsett "kombination", ska ha samma rättigheter (och skyldigheter förstås) i ALLT.