måndag 26 november 2007

fruktansvärt. utan ord.

jag undrar seriöst vad det är för fel på människor. hur det kan gå så fel..? jag sitter och äter frukost och när jag surfar in på aftonbladet möts jag av rubriken "brandattentat mot mor och son". någon har alltså kastat in ett brinnande föremål i brevinkastet i lägenheten. hur tänker man då..? lyckligtvis kom ingen till skada och branden kunde släckas snabbt, men trots det, så kvarstår faktum att någon runt niotiden en söndagskväll får, alternativt har haft tanken sedan ett tag tillbaka, att kasta in ett brinnande föremål i någon annan människas lägenhet. ... ...
för mig är det så sjukt och absurt att det inte finns några ord tillräckligt stora för att beskriva vad jag känner. tänkte den personen som valde att göra det här också i samma stund att jag kanske kommer förstöra ett helt liv, en hel värld och tillvaro för människorna som bor här, jag kanske väljer att ta de här männsikornas liv..? tänkte man så...? det är så fruktansvärt att jag mår fysiskt illa.
för lite drygt tretton år sedan brann min moster och min kusin inne i en lägenhetsbrand. tretton år sedan!!! och det gör fortfarande lika ont. de finns inte längre. det krävs nästan ingen tid alls. sekunder. några få minuter. men det är mer än tillräckligt för att ta liv. mer än tillräckligt för att förstöra en hel familj, vänskapskrets...
hur någon i sin vildaste fantasi kan komma på att frivilligt och med mening sätta det på spel det är för mig obegripligt. det är en handling för vilken det inte finns någon ursäkt över huvud taget. ingen.
det är skrämmande.

8 kommentarer:

beerbelly sa...

Otäckt som fan. Det finns så många sjuka människor/märkliga/dumma att man tappar hoppet ibland. Tur det gick bra den här gången ändå. Extra jobbigt att läsa sånt när man har en historia som din bakom sig med.
Trots det, ha det bra idag. Kram

la linda sa...

beerbelly: tappar hoppet är verkligen precis vad man gör. det verkar liskom inte finnas någon gräns för vad folk är kapabla till. sanslöst.

Disanisa sa...

Ja, knappt jag orkar läsa tidningen längre... Det händer för mycket dumt, för mycket knäppisar som springer omkring därute... Vill inte veta liksom.
Skönare bara att leva i min lilla bubbla, där allt är lugnt o tryggt.
Kram!

Anonym sa...

Ja fy du gumman. Det blir bara värre och värre i världen. Hur man ens kan tänka tanken är för mej helt ofattbart. Och det andra känns som om det hände i går som sagt. Sådant glömmer man aldrig. Massor med pussar och kramar från Mami

la linda sa...

lerica: för mig funkar inte riktigt det där med bubbla och att blunda, men tanken är "god". ha en bra dag. kram.

Anonym sa...

sötaste,
låt oss glädjas åt att stureplansäcklena inte fick resning i HD!
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1334665.ab

ett sådant statement behövs i en s.k modern värld där det sägs att kvinnor är lika mkt värda som män. det är dags att visa det också!

fallet du skriver om är ju tyvärr bara ett i raden av hatbrott mot kvinnor.

gå ut på gatorna idag och krossa patriarkatet. det gäller ju livet! det tänker jag göra.

s.

la linda sa...

s: jaha älskling då vet du mer än jag. har missat att mordbrandsförsöket jag skrev om hade något med den debatten att göra. hur som helst; hörde också detta med stureplansprofilerna, äntligen!! verkligen skönt. hade tappat hoppet om de fått upprättelse i HD. kram.

beerbelly sa...

Tja, hoppas allt är bra och du gör något rolig.
Kram.